Złoty standard
W skład światowego “złotego standardu” diagnozy zaburzeń autystycznych uznawane są dwa wystandaryzowane i ustrukturyzowane narzędzia:
ADOS – 2 (Autism Diagnosis Observation Schedule)
Protokół to obserwacji zachowań. Pozwala na określenie umiejętności komunikacji, wzajemności interakcji społecznych, zabawy, stopnia nasilenia zachowań stereotypowych, a także innych zachowań odbiegających od normy, takich jak wzmożona aktywność psychoruchowa czy zachowania agresywne. Pozwala badać dzieci od 12 m.ż., młodzież i dorosłych. Badanie może przeprowadzić jedynie specjalista posiadający kwalifikacje do diagnozowania tą metodą. Badania pokazują, że wyniki uzyskane w ADOS – 2 są stabilne czasowo. Zaletą tej metody jest to, że może być powtarzana wiele razy u jednej osoby.ADI-R (Wywiad do Diagnozy Autyzmu)
Ustrukturyzowany wywiad, pozwalający na zdobycie informacji niezbędnych do postawienia diagnozy ASD. Wywiad przeprowadzany jest z opiekunem dziecka. Pozwala na zbadanie przebiegu rozwoju i daje możliwość oceny aktualnego funkcjonowania z uwzględnieniem tego przebiegu.
Dzieci trafiające na diagnozę badane są i obserwowane przez wielu specjalistów tj. psychologa dziecięcego, pedagoga, logopedę, neurologopedę jak również lekarza psychiatrę oraz terapeutę integracji sensorycznej jeżeli zaistnieje taka konieczność. Dodatkowo poddawane są obserwacji: swobodnej, kierowanej, a także w trakcie zabawy z rówieśnikami (jeżeli zaistnieje taka konieczność).
WCZESNA DIAGNOZA TO KLUCZ DO SUCESU!
Wczesne wykrywanie i trafne diagnozowanie dzieci i młodzieży stanowią podstawę troski o zapewnianie im warunków sprzyjających rozwojowi, przygotowaniu się do samodzielnego, wartościowego i satysfakcjonującego życia w społeczeństwie w okresie dorosłości.
Dzięki diagnozie można rozpoznać i stwierdzić problem. Ponadto daje ona możliwość przeprowadzenia dokładnej obserwacji profilu rozwojowego dziecka, a co za tym idzie ocenić jego trudności oraz obszary zaburzeń.
Dysponujemy szeroką bazą testów psychologicznych (wydanych oraz rekomendowanych przez Pracownię Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego), jak również logopedycznych, pedagogicznych – które służą do diagnozy.
Procedura diagnostyczna
Podziel się tym projektem:
×
❮
❯